A felszerelésről általában 1 (Amit mi Pölöskén alkalmazunk)

2008.02.04

A zsinór.

Kedves barátaim!Talán sokaknak dilemmát okozott már,hogy egy akadós terepen mint Pölöske,milyen zsinórt alkalmazzon.Én szintén így voltam ezzel.Kezdetben mindenkitől a fonott zsinór előnyeiről hallottam.A nagy távolságra való horgászatnál nem nyúlik,minden rezdülést érzékel a jelző és horgász egyaránt.Ebben valóban igazuk volt.Használtam évekig,de sok hal csak a fárasztás első fázisában volt az "enyém".Csatt!!Vége a játéknak!Sajnos sokszor volt így,hogy a hal került ki győztesen a kettőnk párbajából.Aztán kezdtem elgondolkodni,hogy mi lenne ha?Lecseréltem fonott zsinórjaimat,monofilra.Be kell vallanom,hogy természetesen így is maradtak el halaim,de a kapások száma megnövekedett és többet megfogtam közülük,mint régebben.A főzsinór 0,35-ösre változott,melyre kb 30 méter 0,50-es szintén monofil előtétzsinór(schockleader)került.Évek óta alkalmazom így és nem is igen akarok változtatni rajta,bár van egy másik elképzelésem,hogy kiküszöböljem a nyúlás által okozott problémát.A főzsinór maradna  a régebben használt fonott és erre kerülne a monofil előtét.Így a kapások szempontjából érzékenyebb lenne a cucc,viszont a fárasztás utolsó fázisában sem reszelné el a sok akadó,mert a monofil csúszna a faágakon.Aki ismeri Pölöskét,annak nem kell bemutatnom,hogy szinte egy erdőben horgászunk.Talán idén beruházok pár száz méter fonottra.A tapasztalataimat majd megosztom veletek.Addig is a véleményeket szívesen veszem mindenkitől,akinek már tényleg van tapasztalata ezzel kapcsolatban.

Az ólom.

A másik fontos tényező,az ólom milyensége.Nagyon sok fajtája van,mind alak,mind súlya,valamint funkciója szempontjából.Ezzel is úgy voltunk,hogy azt használtuk,ami éppen kapható volt.Ez sajnos a helikopter szerelék volt.Eredményesek voltunk vele,de a hátrányait nem ismertük(szakításnál,a hal magával hurcolja az egész ólmot,mely bárhol fennakadhat,veszélyeztetve a halunk életét)és amig nem terjedtek el másfajta szerelékek,csak ebben hittünk.Aztán szerencsés fordulat jött ezen a téren is.Megismertünk emberkéket,akik szívesen segítettek az alapokban.(Talán látták,hogy mi nem a konyhára horgászunk)Közben egyre több filmhez,sajtóhoz jutottunk hozzá,ami szintén a segítségünkre volt.A mostani szerelék már merőben más alapokra van helyezve.A nagy kedvenceim az in-line ólmok 120 gr-os változatokban.Szerintem alaktól függően jók behordáshoz és dobáshoz egyaránt.Pölöskén 99%-ban behordjuk a szereléket.Csak akkor dobok,ha éjjel a meleg hálózsákból kibújva meg akarok fagyni és bevallom lusta vagyok újra csónakba szállni.Ilyenkor,az ahogy esik úgy puffan elven dobok.Esélyeim természetesen drasztikusan csökkennek,hiszen az etetett helyet még csak véletlenül sem közelítem meg a szerelékkel.Azért már fogtam halat így is.Én jobban csodálkoztam,mint a kifogott hal.Visszatérve az ólmokhoz.A gömbölyű formához a legjobban hasonlító formát kerestem.Most hülyén néz ki,amit írni fogok,de ez a kocka alakú ólom lett.A kapás pillanatában van jalentősége.A hal,ahogy ráemel a cuccra,szinte az egész súllyal teszi ezt.Egy hosszúkás ólomnál majdnem csak a fele súlyt emeli kezdetben,mert az ólom egyik vége a talajon támaszkodik.Lehet,hogy kell neki Pl:5 centi mozdulat mire teljes a hatás.A kockánál lehet,hogy elég 2cm is.Az önakasztás elve így érvényesül a legjobban.Egyéb tényező a formára nézve,hogy akadóból könnyebb kivenni a hosszúkást,mert majdhogynem kipattan az ágak közül.Szerencsére a kedvenc kockáim egyik vége enyhén kúpos,úgyhogy ezzel is teljesülnek a feltételek.Azt még leírnám,hogy én minden esetben fixen használom az ólmokat.

A gubancgátló cső.

Sokat nem is írnék erről a témáról.Nem azért,mintha nem lenne fontos.Igen is az.Már a hal érdekében is kell,hogy alkalmazzuk.Főleg azoknak illik,akik telibe használnak fonott zsinórt.Először a szilikon csöveket használtam.Aztán filmen láttam a leadcore(ólombetétes) zsinór alkalmazását.Egyből próbáltam beszerezni,a számomra új jövevényt.Azóta csak ezzel horgászom,nagy megelégedésemre.Persze próbáltam több márkát,de tapasztalatból mondhatom,hogy nem érdemes a gagyikkal szerencsétlenkedni.A vezető Angol márkák közül válasszunk.A hossza mindenképpen az előkénél hosszabb kell,hogy legyen.A használati utasítása rajzokkal van illusztrálva,kis kézügyességgel megoldható.

Az előkezsinór.

Ugyanazt tudom mondani,mint az előbb.A vezető Angol márkák nagyon ott vannak a szeren.Még ha az áruk drasztikusnak is tűnik néha,ezen szerintem nem szabad spórolni.Sok változat megfelelhet.Én a 25lbs változatokat használom.Akadómentes helyen érdemes finomítani a szereléket,nyugodtan lemehetünk a 15lbs változatig.Figyelembe kell vennünk a tóban előforduló akadókat,esetleg kagylótelepeket.Ha tudjuk,hogy ahol horgászni fogunk és ilyen helyzet vár,van rá megfelelő kagylóálló előke.Végtelen variációk tárházával talákozhat egy kezdő.Sajnos sok esetben Őneki mindent el lehet adni.Egyes kereskedők(tisztelet a kivételnek)rásóznak mindent,ami éppen nem akar fogyni a boltból.Szerencsére sok helyen,mind az interneten,valamint szaklapokban már elég infót lehet összegyűjteni ezzel kapcsolatban.Igaz,ott sem mindíg arany ami fénylik.A legjobb és legkönnyebb út,ha egy tapasztalt horgásszal tesszük meg a kezdeti lépéseket.Nyugodtan mondhatom,hogy a vízparton beszélgetve,vagy a  neten böngészve mindíg találni segítőkész horgásztársakat.

A horog.

Százegymillió létezik.Sokuk nagyon jól beválik,már-már a bőség zavarával küzdünk.Méretek,amiket én leginkább alkalmazok.2,4,6-os.Talán ezek a legelterjedtebbek ,amit a nagy többség használ.Márkánként valami eltérés mutatkozhat,de hát amennyi gyártó,annyi lehetőség.Ez majd megint a használat során fog kialakulni,hogy ki milyen fajtánál,méretűnél teszi le a voksát.Fontos a horog hegyének élessége,valamint,hogy azt meddig képes megtartani.Szakállas,vagy szakáll nélküli.Örök vita tárgya.Van aki akadós helyen fel sem tenné,mások a halak érdekeit szem előtt tartva esküszik rá.Én használtam a szakállnélküli változatokat,pozitív tapasztalatról számolhatok be.A titka,hogy ne hagyjuk a hal és a horgászbot közötti kontaktus,akár csak egy pillanatra is megszűnjön.Mindig feszüljön a zsinór,folyamatosan azon legyünk,hogy mi irányítsuk a "barátunk"mozdulatait.Tudom nem minden esetben egyszerű,de erre kell törekedni.Ez a szakállas horognál is így kell,hogy legyen.Szakáll nélkülinél könnyebben csúszik ki a horog a helyéről,de könnyebben létrejön az önakasztás.Az már csak hab a tortán,hogy létezik mindkét fajtából teflon bevonatú is.Vastaghúsú,vékonyhúsú?Melyiket?Lebegő(pop-up)bojlinál a vékonyhúsú az előnyösebb.Nyílt terepen szintén.Akadókban a vastaghúsú a nyerő sokak által.Én mindkettőt használom.A vastaghúsút kicsit erőszakosabban is lehet húzni(nem tépni!!!)mert nem viselkedik pengeként,mint vézna társa.Érzéssel és szerencsével a vékonyka is megállja a helyét szinte minden helyzetben.

A kész előke.

Kevés lenne a hely ami rendelkezésre áll,annyira sok létezik.Az Angolok könyveket írtak erről a témáról.Fogok feltenni majd fotókat,az általam használtakról.Elsősorban azoknak szánom az itt,valamint az előzőekben leírtakat,akik hasonló helyen űzik a bojlis módszert mint én.Az biztos,hogy nem bonyolítom túl az egészet.A sokak által használt zsugorcsöves megoldásokat nagyon szeretem,mert könnyen elkészíthető,szinte mindenhol alkalmazható.Azt már csak víze válogatja,hogy éppen mi tetszik a halaknak.Eltérhetnek a módszerek a tavaszi,nyári,esetleg az őszi pecák során is.Tavasszal azt is mondhatnám,hogy jobban ki vannak éhezve a halak.A téli "lustálkodás"után jobb étvágyuk van,pótolni kell a télen elvesztett zsírtartalékot.Emelkedik a víz hőfoka,megjelennek a természetes táplálékok is,óvatosabbá és kicsit csökkentebb étvágyúvá válnak.Ez egész nyáron szinte így van.Tapasztalatok alapján tavasszal jobb fogási eredményeink vannak.A nagyobbak is ekkor jöttek inkább.A durvább előkék sem okoztak gondot.Nyári időszakban a szerelékünk finomabbá változik,egészen az őszi szezonig.Ekkor megfigyelhető,hogy mohóbbá válnak a halaink.Azt is mondhatnám,hogy minden visszafelé játszódik le.Azon dolgoznak,hogy a télre megfelelő zsír legyen rajtuk.Hízókúrán vesznek részt,megragadnak minden lehetőséget,de azért a friss emlékek,melyek a horgászszezonban érték őket,nyomokat hagynak bennük.Itt arra gondolok,hogy esetleg többször megfogták őket.Szerintem igen is emlékeznek dolgokra.Pláne egy szárazföldi utazás nem lehet mindennapi a számukra.Ősszel szintén a finomabb végszereléket részesítem előnyben.Amit egész nyáron használok,az ekkor is működik.Aztán ha minden az előírtak szerint megy,akkor ismét megjön a nemszeretem tél.Ekkor előkerülhet a gondolkodó ember,hogy miként is fog hozzálátni az új szezonnak.

Egyenlőre ennyit adnék tippnek,mely az én és társaim tapasztalataira épül.Később pár szót szentelek majd az egyéb felszereléseknek.Bot,orsó,esetleg állvány.Szándékomban áll az oldalon a bojlis téma egyéb kérdéseivel is foglalkozni.Valamint bárkinek a kérdésére válaszolok,a bojlizással kapcsolatban ha tudok.A Pölöskei tóról szívesen adok infót.Remélem azon nem sértődik meg senki sem,hogy nem válaszolok egyből.Az oka,hogy nem mindig vagyok gép közelben,meg ha lehet,akkor megpróbálom megtudni,hogy az illető nem a hűtőszekrénye teletömésére használja fel az itt leírtakat.Sajnos voltak rossz tapasztalataim már ezen a téren.Tehát addig is üdv mindenkinek,nemsokára jön a tavasz.Már töröm a fejemet az újabb technikákon,bojlirecepteken.

tudod

(bandu, 2008.04.23 12:11)

Nagyon meglepödtem, tetszika az oldalad, király vagy Gyuszó

georginamail@gmail.com

(Gombás Georgina, 2008.02.06 21:57)

Örömmel tapasztaltam, hogy ezen a "non-profit" ilyen kidolgozott és jól használható ötletekről lehet olvasni, amit kezdő horgászként is jól tudok majd hasznosítani. Bízom benne, hogy majd több témában is hozzáférhetünk ehhez hasonló írásokhoz.